مصالح و شیوه‌های نوین ساخت و ساز موجب افزایش عمر ساختمان ها می‌شود
بهسازان
اجرای پروژه‌های ساختمانی (سنگ - سرامیک - نما - کف)
fi به نام یگانه معمار هستی

 

مصالح و شیوه‌های نوین ساخت و ساز موجب افزایش عمر ساختمان ها می‌شود
گزارش از سحر صارمی :
نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش‌ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت؛ افزایش عمر مفیدو نیز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است. حل مشکلاتینظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم و یا هزینه زیاد اجرای ساختمان‌ها، نیازمندارائه راهکار‌هایی به منظور استفاده عملی از روش‌های نوین و مصالح ساختمانی جدیدجهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر و نهایتاً کاهش هزینه اجراست. استفادهاز تکنیک‌های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه‌سازی روش‌های اجرا، علاوه بر صرفه‌جوییدر هزینه زمان و انرژی؛ زیان‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده وصدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل می‌رساند. علاوه بر اینها استفاده ازمصالح نوین و شیوه‌های نوین ساختمان سازی موجب می‌شود که عمر ساختمان‌ها نیز افزایشپیدا کند.
حسن محمدی، آرشیتکت در این ارتباط به مسکن می‌گوید: عمر ساختمان‌ها درایران از عمر ساختمان‌های کشور‌های پیشرفته بسیار کمتر است. یکی از علل آن مصرفمصالح نامرغوب و غیراستاندارد است. بسیاری از ساختمان‌های مسکونی کشورهای خارجی بیشاز 200 سال است که بدون تغییر محسوسی از نظر استحکام و زیبایی همچنان مورداستفاده‌اند. مسلم است که کیفیت مصالح به کار رفته در ساختمان‌های این کشور‌هابسیار بالا بوده است.
محمدی معتقد است نحوه استفاده از مصالح ساختمانی نشاندهنده این امر است که هنوز به کیفیت مطلوب در این رابطه دست نیافته‌ایم و این امربه همراه عوامل دیگر باعث پایین آمدن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران در مقایسه باسایر کشورها شده است
مطالعات انجام شده در بسیاری از ساختمان‌های آسیب دیدهاز زلزله گذشته دنیا نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، خرابی ساختمان به هنگامزلزله به علت کاربرد مصالح ضعیف و غیراستاندارد بودن اجرا و ساخت، عدم چسبندگی بینمصالح و بی‌دقتی در پرکردن کلیه درزها با ملات، نبودن قفل و بست لازم بین اجزایمختلف ساختمان و ضعف اتصالات است. در حالی که در کشور‌های پیشرفته سعی بر این استکه با استفاده از نکات فنی در روند ساختمان‌سازی و نیز نگهداری و مراقبت مداوم ازبنا، عمر مفید ساختمان را به حداکثر برسانند؛ در ایران عدم رعایت نکات فوق وسهل‌انگاری در نگهداری و تعمیر ساختمان به طریق سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده موجبشده تا عمر ساختمان تقلیل پیدا کند که در واقع باعث هدر و اتلاف سرمایه‌های ملیکشور می‌باشد.
چندی پیش در همین ارتباط مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه علمو صنعت ایران از قول هرمز فامیلی، رئیس انجمن بتن ایران گفته بود: میانگین عمر سازهبتنی در کشورهای صنعتی سه برابر ایران است. بر اساس آمارها، میانگین مصرف سرانهسیمان در کشورهای صنعتی 800 کیلوگرم یعنی دو برابر میزان مصرف در ایران است، این درحالی است که وفور مصالح تولید سیمان و بتن و هزینه کم انرژی در کشور می‌تواند ایرانرا به مرکز تولید رشد بتن تبدیل کند.
افزایش دستاوردهای جدید کشورهای صنعتی درارتباط با این صنعت، سبب عقب افتادگی ایران در این بخش شده است. اعمال ناقصاستاندارد‌ها و عدم رعایت آن در ساختمان‌سازی، جدی‌ترین عاملی است که باعث می‌شودبا زلزله در ایران همه چیز از هم بپاشد.
به گفته کارشناسان سازه، یکی از معضلاتموجود در ساخت و ساز کشور، عدم هماهنگی مصالح ساختمانی با توسعه ساخت و ساز است؛ بهطوری که بسیاری از مصالح ساختمان‌ها، یا استاندارد نیستند یا بدون مشخصات فنی دربازار خرید و فروش می‌شوند.
علی مردانی، آشیتکت در این ارتباط می‌گوید: «اینمصالح اعم از وارداتی یا تولید داخل، شامل انواع آرماتورها، مقاطع فولادی، سیمان،شن، ماسه، بتن‌های آماده، تیرچه، آجر، تیغه‌های جداکننده، لوله‌های آب، فاضلاب،کابل، سیم و... معمولاً بدون هیچ مشخصه فنی و ضمانتی در معرض فروش و استفاده قرارمی‌گیرند
هر چند برای ساخت ساختمان‌های مقاوم، از سال 1363 آیین نامهاستاندارد به منظور مقاوم‌سازی در برابر زلزله تصویب شد و ویرایش جدیدی نیز در سال 1379 روی آن صورت گرفت که به «آیین نامه 2800» معروف است كه در آن ضوابط کاملساختمان سازی از جمله ویژگی‌های زمینی که بنا بر روی آن احداث می‌شود، اسکلتساختمان و نوع کاربری طبقات، مشخص شده است.
او اضافه می‌کند: در صورت رعایت آنضوابط، درصد قابل ملاحظه‌ای از بنا در برابر زلزله مقاوم می‌شود. بنابراین روند روبه افزایش ساخت و سازهای فاقد استاندارد لازم در برابر زلزله و عدم رعایت آیین نامه 2800 و به کار نگرفتن نیروی انسانی ماهر در تهران، شهری که کارشناسان احتمال وقوعزمین لرزه‌ای فاجعه آمیز در آن را به کرات گوشزد کرده‌اند، پایتخت را در برابرزلزله بسیار آسیب پذیر کرده است. برای مثال، بتن‌های با مقاومت بالا که در بسیاریاز کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا استفاده وسیع در صنعت ساختمانی کشور مافاصله بسیاری دارد.
در واقع بناهای سنتی با قدمت بیش از 20 سال تقریباً به طورکامل با استفاده از مواد و مصالح ابتدایی و غیراستاندارد ساخته شده‌اند. در بیننمونه مورد بررسی حدود 14 درصد دارای چنین شرایطی بوده‌اند. کاربرد مصالح استانداردو با دوام در حدود 39 درصد بناها مشاهده می‌شود. بر این اساس مشخص می‌گردد که حتیاگر تمامی اینگونه ساختمان‌ها را به سازمان‌های مسئول تأمین مسکن نسبت دهیم، همهآنها با به کارگیری مواد و مصالح کاملاً قابل قبول ساخته نشده‌اند. از سوی دیگرانتخاب اجزا و مصالح به اندازه کافی در طراحی و ساخت، برای رسیدن به نتایج موفقیتآمیز اهمیت دارد. اگر مصالح انتخابی شرایط پیش بینی شده را جوابگو نباشد، باعث بروزتضاد میان ارزش‌های زیبایی شناسی و نیازمندی‌های کاربردی خواهند شد و این مسئلهمی‌تواند ریشه در آموزش حرفه‌ای طراح داشته باشد.
معماران در مورد ارزش‌هایزیبایی شناسی حساس‌اند؛ مثلاً در انتخاب آجرنما، قبل از آنکه میزان تخلخل آجر موردبررسی قرار گیرد. برای رسیدن به همین انتخاب، مهندسان باید قبل از به کارگیریآجرنما، ضریب جذب آب آن را مورد آزمایشقرار دهند. اول رنگ و بعد بافت آن در نظرگرفته می‌شود. بسیاری از طرح‌های مدرن از مشخصه‌های فنی و جزئیات اجرایی مناسب براینماهای آجری غافل شده‌اند.
در همین راستا کارشناسان معتقدند استفاده از مصالحنوین می‌تواند تا اندازه زیادی این مشکلات را کاهش دهد.
سعید ضرابی، آرشیتکت دراین ارتباط می‌گوید: استفاده از مصالح نوین و روش‌های نوین ساختمان‌سازی به ما کمکمی‌‌كند که در عین حالی که با سرعت ساختمانی را می‌سازیم، بتوانیم ساختمانی بااستفاده از مصالح مرغوب بسازیم. استفاده از این مصالح علاوه بر اینها موجب می‌شودکه ساختمان‌ها با ایمنی بیشتری ساخته شوند و عمر ساختمان‌ها بیشتر شود. در حالیکهدر حال حاضر، در کشور ما ساختمان‌ها عمر چندانی ندارند و خیلی سریع تخریبمی‌شوند.
 


نظرات شما عزیزان:

مینا رضوی
ساعت0:50---24 فروردين 1392
مجموعه مجلات صنعت ساختمان
http://www.booktolearn.com/?p=1698
http://www.booktolearn.com/?p=1706
http://www.booktolearn.com/?p=1711
.
.
.
کتب زبان اصلی مهندسی عمران
http://www.booktolearn.com/?p=1297


saeid
ساعت20:06---6 اسفند 1391
خیلی جالب بود امیدوارم موفق باشید.به وبلاگ ما هم سر بزنید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ارسال توسط بهسازان


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


گالری عكس

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


.

من يك به دنبال با سن با كد شهر
تا

Created By پاتوق جوانان ایرانی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود